تاریخ انتشار : سه شنبه 8 خرداد 1403 - 8:14
کد خبر : 2934

نقاط حادثه‌خیز؛

کاهش تصادفات با اصلاح نقاط حادثه‌خیز مهاباد

کاهش تصادفات با اصلاح نقاط حادثه‌خیز مهاباد

نقاط حادثه‌خیز مهاباد نیاز به اصلاحات جدی دارند زیرا منجر به فوت، آسیب جانی و خسارت مالی شهروندان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « هالان-۲۴» به نقل از گروه اجتماعی پایگاه خبری هالان-۲۴؛ نقاط حادثه‌خیز مهاباد نیاز به اصلاحات جدی دارند زیرا منجر به فوت، آسیب جانی و خسارت مالی شهروندان شده است.

تصادفات مکرر در فلکه کمربندی داشامجید مهاباد

بیشترین نقطه حادثه‌خیز ثبت شده در سطح شهر مهاباد فلکه کمربندی داشامجید می باشد که هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک‌بار تصادف می‌شود و دلیل اصلی این تصادفات شیب زیاد کمربندی داشامجید می باشدکه از طرف منطقه کانی صوفی رشید به سمت فلکه است.

این تنها منطقه حادثه‌خیز مهاباد نیست بلکه چندین مورد است که باید مورد بررسی قرار بگیرند و برای ایمن‌سازی این مسیر طرح جدیدی پیاده کنند و تصادفات با اصلاح هندسی کاهش یابد تا بیشتر از این خسارت‌های مالی و جانی برای شهروندان در پی نداشته باشد.

 کمین گاه مرگ

جاده مهاباد – بوکان به‌عنوان کمین گاه مرگ نام‌گذاری شده به دلیل حوادث روزانه و هفتگی که اتفاق می‌افتد، از جمله واژگونی خودرو، تصادفات زنجیره‌ای و فوت‌های پی‌درپی، اغلب این حوادث در مناطقی نظیر اوطمیش، قره بلاغ و روستای برهان رخ می‌دهد به‌عنوان‌مثال، دیروز در قره بلاغ یک تصادف بین یک خودرو پیکان و یک دستگاه ده چرخ رخ داد که منجر به فوت یک نفر شد.

سالیانه بیش از صدها مورد مانند تصادف، واژگونی خودرو در مسیر بوکان – مهاباد گزارش می‌شود آیا تاکنون کسی به این تلفات و خسارت‌ها دقت کرده است.

 محمد صوفی‌زاده راننده خط مسافربری مسیر بوکان – مهاباد در گفتگو با گروه اجتماعی و فرهنگی هالان-۲۴ درباره وضعیت جاده برهان گفت: جاده برهان ترسناک‌ترین و وحشتناک‌ترین جاده آذربایجان غربی محسوب می‌شود چندین بار به مسئولین شهرستان گفته‌ایم که این مسیر جاده برهان را اصلاح کنند، در جواب مسئولین به ما گفتند این مسیر برای روستایان است برای تردد ماشین‌های مسافربری و ماشین‌های سنگین به شهرستان بوکان باید مسیر مهاباد – میاندوآب را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: ولی ما جاده برهان رو انتخاب کرده‌ایم یکی از دلایل انتخاب این مسیر پر خطر نزدیک بودن مسیر است جاده برهان اگر اصلاح شود مشکل ما هم ریشه‌کن و حل خواهد شد.

با وجود تمام ریسک‌ها آیا جاده برهان ارزش تردد دارد

مسافت بین مهاباد و بوکان از طریق جاده برهان ۶۵ کیلومتر است، اما اگر از جاده میاندوآب استفاده شود، مسافت ۳۱ کیلومتر اضافی خواهد شد، به‌طورکلی باید ۹۶ کیلومتر را طی کنید این موضوع باعث شده که بسیاری از مردم جاده برهان را برای تردد انتخاب کنند.

کامیل بابکری یکی از اقوام قربانیان جاده برهان در گفتگو با گروه اجتماعی پایگاه خبری هالان-۲۴ اظهار کرد: سالیانه اگر در مهاباد ۱۰۰ مورد تصادف گزارش شود ۵۰ مورد برای جاده برهان است سال ۱۴۰۲ پسر خاله‌ام در مسیر جاده برهان نرسیده به قره بلاغ با یک سمند تصادف کرد و این حادثه منجر به فوت ایشان شد خدا می‌داند تاکنون جاده برهان جان چندین نفر را گرفته است مردم مهاباد به دلیل تعداد زیاد تصادفات و حوادث ناگوار در جاده برهان، دیگر اعتمادی به این مسیر ندارند.

این مسیر به دلیل ارتباط بین استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، یکی از پرترددترین مسیرهای جنوبی استان آذربایجان غربی است حذف نقاط خطرناک و افزایش عرضه آن می‌تواند به کاهش حوادث رانندگی کمک کند. بااین‌حال، تاکنون توجه کافی به ساماندهی این مسیر شده نبوده است.

پارک دوبل نفس خیابان‌های سطح شهر را تنگ کرده است

حسن محمودی آذر یکی از رانندگان تاکسی‌تلفنی مهاباد در گفتگو با گروه اجتماعی هالان-۲۴ بیان کرد: تصادفات داخل شهر یکی از معضلات روزانه ما رانندگان تاکسی محسوب می‌شود ازیک‌طرف ترافیک از طرف دیگر کوچک بودن خیابان‌ها، نبود فرهنگ رانندگی در سطح شهر و عجله مستمر شهروندان باعث وقوع حوادث و حتی خیلی وقت‌ها باعث درگیری لفظی و فیزیکی هم در خیابان‌های مهاباد مشاهده شده است.

محمودی آذر در ادامه گفتگو افزود: در خیابان‌های مهاباد، به‌ویژه خیابان جمهوری و میدان آردی، بسیاری از رانندگان به نقض قوانین راهنمایی‌ورانندگی مشتاق هستند و با پارک دوبل، حقوق شهروندی را نادیده گرفته‌اند. این عمل نشان‌دهنده فراموش‌کردن اصول اساسی رفتار شهروندی و عدم احترام به محیط شهر است.

حمید بختیاریان در گفتگو با گروه فرهنگی هالان-۲۴ اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از توقف غیرمجاز و نگه‌داشتن دوبل در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهرستان مهاباد، توصیه می‌شود برای فرهنگ‌سازی از پارکینگ‌های داخل‌شهری استفاده نمایید.

وی تصریح کرد: در جلسه شورای ترافیک هم در این موردبحث شد، نصب دوربین‌های پایش تصویری و ترافیکی، حذف نقاط خطرناک در محور مهاباد – بوکان، بررسی وضعیت تاکسی‌های آنلاین، و انتقال مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک و پایانەی مسافربری از جمله موارد موردبحث اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت و همچنین برای کاهش ترافیک در سطح شهر استفاده از پارکینگ‌ها علاوه بر جلوگیری از ایجاد ترافیک و مشکلات رانندگان، به حفظ نظم و زیبایی شهر کمک بسزایی می‌کند.

رئیس پلیس راهور مهاباد دررابطه‌با این خبر اظهار کرد: برای حل مشکل پارک دوبل در خیابان‌های شهر مهاباد، اقدامات سخت‌گیرانه توسط نیروهای نظارتی انجام خواهد شد و رانندگانی که قوانین را زیر پا گذاشته و به پارک دوبل روی‌آورند، مورد جریمه قرار خواهند گرفت.

بختیاریان درباره جلسه شورای ترافیک بیان کرد: با همکاری و حمایت شهرداری تصویب شد که بخش‌های خاصی از خیابان‌های شهرستان به‌عنوان لاین ویژه برای تاکسی‌ها و موارد اضطراری اختصاص داده شود این لاین‌های ویژه با استفاده از جداکننده‌های فیزیکی مشخص شده و نظارت دقیق بر آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفتگو افزود: برخی از خیابان‌هایی که لاین ویژه یا جداکننده فیزیکی دارند ازجمله خیابان شهرداری، میدان آردی، خیابان سید نظام، و خیابان صلاح‌الدین ایوبی است.

راهکاری که در شورای ترافیک با کمک شهرداری تصویب کردیم این است که خیابان‌ها لاین ویژه داشته باشند برای تاکسی‌ها و برای موارد اضطراری از آن استفاده می‌شود خیابان‌های که لاین ویژه یا از جداکننده فیزیکی استفاده شده است ازجمله شهرداری، میدان آردی، خیابان سید نظام، خیابان صلاح‌الدین ایوبی است.

حمید بختیاریان درباره حمل با جرثقیل بیان کرد: هر روز، تعداد زیادی خودرو توسط خودروبرهای شهرداری به پارکینگ منتقل می‌شوند. درصورتی‌که خودروها در خیابان‌هایی که تابلو پارک ممنوع یا توقف‌ممنوع نصب شده است پارک شده باشند، ما اقدام به انتقال آن‌ها به پارکینگ خواهیم کرد.

بختیاریان خاطرنشان کرد: این اقدامات به‌منظور حفظ نظم و رفاه عمومی صورت می‌گیرد و از شهروندان تقاضا داریم قوانین و مقررات شهری را رعایت کنند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

 انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =