تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1402 - 0:31
کد خبر : 1104

موانع صادراتی دامن‌گیر محصول اصلی مهاباد شد

موانع صادراتی دامن‌گیر محصول اصلی مهاباد شد

مدیرعامل جهاد کشاورزی مهاباد از موجودی ذخیره شده در حال حاضر، در سردخانه‌های مهاباد ۷۷ هزار تن است خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « هالان-۲۴ » به نقل از گروه اقتصادی پایگاه خبری هالان-۲۴؛ در سال جاری ۱۴۰۲ یکی از این ۳۰ سردخانه مهاباد با ظرفیت نگهداری ۱۶ هزار تُن سیب تاکنون ۳۰ درصد از این ظرفیت نگهداری شده را روانه بازارهای خارجی کرده است صادرات سیب روند کاهشی به خود پیدا کرده است.

علت اصلی این مشکل اساسی برای باغداران و صادرکنندگان مهاباد، عدم وجود بازارهای مناسب و عدم تعیین هدف‌های مشخص است این موضوع باعث شده که آن‌ها دچار مشکلات جدی در فروش محصولات خود شوند.

موانع و مشکلات صادرات از زبان صادرکنندگان

یکی از صادرکنندگان سیب به نام صلاح عزیزی در سردخانه عزیزپور در گفتگو با گروه اقتصادی پایگاه خبری هالان-۲۴ اظهار کرد: سال‌های گذشته، صادرات سیب ایران به چندین بازار در کشورهای مختلف جهان از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، هند، تاجیکستان و روسیه بدون هیچ‌گونه مانعی انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: اما متأسفانه در سال جاری خواهان سیب صادراتی در بازارهای جهانی کم شده است و این موضوع باعث شده است که باغداران سیب با موانع صادراتی روبرو شوند.

یکی دیگر از صادرکنندگان سیب در سردخانه قندیل در گفتگو با گروه اقتصادی پایگاه خبری هالان-۲۴ بیان کرد: سال گذشته، صادرات سیب از سردخانه‌های مهاباد بدون موانعی صورت می‌گرفت این صادرات از طریق گمرک ارومیه، با ترانزیت از سردخانه‌های مهاباد بارگیری و به هر کشوری که موردنظر بود صادر می‌شد.

وی افزود: اما امروزه، به دلیل عدم وجود تقاضا، صادرات به کشورهای خارجی کاهش‌یافته است این موضوع باعث نگرانی باغداران در منطقه مهاباد و حومه شده است.

موانع توسعه صادرات سیب

عثمان پورمند مدیرعامل سردخانه قندیل واقع در مسیر مهاباد – ارومیه در گفتگو با گروه اقتصادی پایگاه خبری هالان-۲۴ اظهار کرد: متغیر بودن هزینه نگهداری سیب عوامل اصلی سردرگمی کشاورزان و سردخانه‌ها شده است.

وی افزود: هزینه‌های نگهداری سیب در هر سردخانه متفاوت است قیمت‌ها از یک هزار ۵۰۰ تومان شروع می‌شود تا دو هزار و ۴۰۰ تومان ادامه دارد.

مدیرعامل سردخانه قندیل بیان کرد: چهار ماه از نگهداری سیب گذشته است، اما هنوز هیچ تعرفه و هزینه‌ای برای حق نگهداری سیب اعلام نشده است این موضوع یکی از اساسی‌ترین مشکلات برای باغداران و صاحبان سردخانه‌ها است این عدم شفافیت در تعرفه و هزینه حق نگهداری باعث مشکلات جدی برای کشاورزان است و نیازمند رسیدگی فوری دارد.

پورمند خاطرنشان کرد: علاوه بر بسته‌بندی نامناسب و منطقی نبودن، هزینه نگهداری سیب نیز یکی از مشکلات اساسی در عرصه تولید و صادرات است باتوجه‌به هزینه‌های تولید و بلاتکلیفی پایانه‌های مرزی، هزینه‌های بالای حمل‌ونقل نیز به این مشکلات اضافه می‌شود این موارد باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری فعالان در حوزه تولید و صادرات سیب می‌شود.

وی در ادامه افزود: به‌علاوه، برخوردهای ناپسند با مقررات و استانداردهای بین‌المللی نیز ممکن است به‌عنوان چالش‌های دیگر در راستای صادرات سیب مطرح شود.

پورمند در پایان گفت: اگر دولت و نهادهای مربوط راه صادرات را برای میوه‌های منطقه باز کنند و حمایت‌های لازم را در زمینه صادرات انجام دهند، این اقدام می‌تواند بهترین راهکار برای حل مشکلات موجود در این زمینه باشد با ایجاد فضای مناسب برای صادرات، کشاورزان و تولیدکنندگان میوه‌های منطقه قادر خواهند بود تا به‌راحتی محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند و درآمد خود را افزایش دهند.

وی افزود: علاوه بر این، حمایت‌های مالی، آموزشی و فنی نیز می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا استانداردهای بین‌المللی را در تولید و صادرات محصولات خود رعایت کنند این تلاش‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصاد منطقه و افزایش سطح درآمد و اشتغال دارد.

به گفته سردخانه داران، تاکنون باید ۷۰ درصد از سیب‌های نگهداری شده در سردخانه‌های مهاباد صادر می‌شد، اما متأسفانه تاکنون فقط ۳۰ درصد از سیب ذخیره شده صادر شده است.

صلاح‌الدین حق‌گوی مدیرعامل جهاد کشاورزی مهاباد در گفتگو با گروه اقتصادی پایگاه خبری هالان-۲۴ اظهار کرد: در حال حاضر، موجودی ذخیره شده سردخانه‌های مهاباد ۷۷ هزار تن است از این میزان، ۲۳ هزار تُن سیب قرمز و ۵۴ هزار تُن سیب زرد است.

وی تصریح کرد: بدون شک، تدابیری توسط وزیر جهاد کشاورزی و همچنین رئیس جهاد کشاورزی برای تسهیل روند صادرات سیب انجام شده است.

لازم به ذکر است؛ شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =